avatar Ten blog rowerowy prowadzi Gozdzik z miasteczka Głowno. Mam przejechane 21551.43 kilometrów w tym 5065.87 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 19.08 km/h i się wcale nie chwalę.

• Sprzęt GIANT TALON

Drugi dzień super weekendu - Szlakiem Szabli i Bagnetów

Niedziela, 7 lipca 2019 · dodano: 10.07.2019 | Komentarze 3

Niedziela przywitała nas deszczem i mocnym wiatrem.
Całkowicie to nas zaskoczyło. Zupełnie inna pogodę planowałem.
A dzięki temu mogliśmy troszkę dłużej pospać.
Musieliśmy najpierw przeczekać opady a potem troszkę poczekać aby słonko obsuszyło nam drogę. Bo dzisiejsza trasa to w większości trasa asfaltowa.
Powiem tak. Gdy przyjeżdżają do mnie goście to zawsze staram się aby wycieczka zawierała i fajną ciekawą trasę, ale i posiadała kilka zabytków czy ciekawych miejsc. Niestety pomału a właściwie prawie, że już wyczerpały się w większości takie miejsca. Przez te kilka lat odwiedziliśmy już prawie wszystkie takie atrakcje. Dlatego dzisiejsza wycieczka w głównej mierze miała mieć atrakcję sama w sobie. Czyli sama tras miała być ciekawostką. Bowiem dzisiejsza trasa to Szlak Szabli i Bagnetów, który przejechałem kilka lat temu i bardzo mi się podobał. Oczywiście trasa ta zwierała kilka zabytków, ale te zabytki razem z Daria i Rafałem już podczas ich wizyt w Głownie odwiedziliśmy. Jednak dziś była z nami Lena i był Grzegorz z Dominikiem, dla nich te miejsca były nowe. Mogę, więc śmiało powiedzieć, ze szlak, jako szlak miał być atrakcją dla wszystkich, a cześć zabytkowa dla Leny, Grzegorza i Dominika. Oczywiście był w planach i drugi wspólny mianownik, a mianowicie Muzeum Motoryzacji w Nieborowie, gdzie mieliśmy zaplanowany dłuższy postój obiadowy.
Dobra ogólny szkic dzisiejszego dnia mamy przejdźmy do szczegółów.
Ruszamy z domu dość późno, bo po godzinie 10.00. Najpierw krótka wizyta nad głowieńskim zalewem, a następnie przy dworku hrabiny Komorowskiej. Po chwili ruszamy na właściwy szlak, na który wjedziemy tuż przed Bielawami. Pierwszy obiekt, przy którym nie sposób się zatrzymać to Pałac w Walewicach. Z pałacem nierozłącznie związana jest historia związku Marii z Łączyńskich Walewskiej i Napoleona Bonaparte. Był on jednym z najsłynniejszych romansów XIX wieku. Do dziś jest owiany wieloma tajemnicami, a jego owocem był syn Aleksander Colonna-Walewski – późniejszy minister spraw zagranicznych Cesarstwa Francuskiego. Dziś to jedna z większych i bardziej znanych stadnina koni, z którymi podczas krótkiego postoju postanowiliśmy się zaprzyjaźnić.
Miło się gawędziło przy niezwykłej urody koniach stadniny w Walewicach, ale czas goni i trzeba ruszać dalej w stronę Soboty, gdzie odwiedzamy bardzo uroczy i pięknie położony tuż przy Mrodze dworek zwany Zameczkiem, który powstał z inicjatywy Augusta Zawiszy w II poł. XIX w. Tu też nie mogliśmy zabawić zbyt długo. Po kilku zdjęciach ruszamy w dalsza trasę. Trasę, której odcinek szlaku od Soboty do Łowicza i dalej do Bednar dla mnie osobiście najbardziej się podoba. Szlak, bowiem wiedzie między polami, łąkami, sadami malowniczych i spokojnych wiosek łowickich. Prawie cały czas wzdłuż Bzury. To bliżej to dalej od rzeki, ale cały czas mieliśmy ją w zasięgu ręki. W tak pięknych okolicznościach przyrody osiągnęliśmy miasto Łowicz. Miasto z wieloma zabytkami i ciekawymi obiektami, ale nas niestety dopada głód i myśli nasze krążą tylko i wyłącznie wokół schabowego z zmieniaczami. Zostawiamy, więc Łowicz w spokoju i mkniemy do prywatnego browaru w Bednarach.
Klapa nic ciekawego oprócz pysznego piwa nie ma.
Zostaje, więc Nieborów i Muzeum Motoryzacji.
Ruszamy.
I tu zapala się czerwone światełko.
Niesamowicie mocno wiejący wiatr z prawej strony. Ojjjjjjj nie dobrze. Bo my właśnie zaraz obieramy kierunek na prawo, czyli prawie przez 33 km będziemy mieli pod wiatr. Ojjjjjj bardzo bardzo niedobrze. Ale o tym będziemy martwili się potem, jak wyjedziemy na Chyleńcu z Puszczy Bolimowskiej. Teraz ważniejszy jest obiad, na który nie mamy szans w muzeum (kolejka chyba z 50 osób) oraz w Oberży pod Złotym Prosiakiem. Tu była kolejka do tego, aby w ogóle wejść i zająć stoli, a co dopiero mówić o zamówieniu jedzenia. Dobra wracamy wiec do Nieborowa i podjeżdżamy do bardzo niepozornego baru z napisem Grill. Po wczorajszym wieczornym grillu jakoś nie mamy ochoty na ponownego, ale nie ma wyjścia. Kiszki marsza grają tak, że ludzie się oglądają, co to za orkiestra na rowerach jedzie. Podjeżdżamy, ludzi niewiele, więc pierwsza myśl to taka że jedzenie kiepskie, albo mało, albo drogo, albo lichy wybór, albo…….. albo po prostu nie wiedzą że jest tu całkiem oki i lecą do tych wypasionych restauracji. A tu i wybór duży i nie grillowy i porcje całkiem pokaźne i o dziwo nawet dość smaczne i dobre. Pomijam frytki….. nie gadam o nich. Ale schabowy i surówka super.
Najedzeni, napojeni niestety troszkę też zmarznięci, bo pogoda pikuje w dół ruszamy w dalszą drogę. Wiemy, że drogę przez mękę. Przynajmniej dla mnie. Z całej naszej paczki mam najmniej przejechanych kilometrów w tym roku. Jestem najsłabszym ogniwem tego łańcucha, który niestety na około 8 km przed domem pęka i jedzie na samym końcu. Ale udało się z językiem do pasa, z oczami jak 5 zł z rybakiem (pamiętacie taką monetę) docieram do domu.
Koniec pięknego weekendu.
Koniec chwil zapomnienia o kłopotach dnia codziennego
Wracam do rzeczywistości.

Podsumowując te dwa dni nie będę oceniał czy wycieczki były fajne, czy nie, czy atrakcje były, czy nie itp. Na 100% te dwa dni, a właściwie to ta wycieczka nauczyła mnie jednego. Nie można zaplanować jednej jedynej trasy wycieczkowej na dany dzień. Nie można oprzeć jej o założenie, że będzie ładna pogoda i bezwietrzna i spokojnie zrobi się zaplanowany dystans 100 km. Trzeba mieć jakieś trasę alternatywą na nieprzewidzianą pogodę. Na to, że od rana może padać i trzeba wyjechać później, i aby wrócić o sensownej godzinie, trzeba zrobić mniej kilometrów. Następnie na to, że może bardzo mocno wiać i jazda po otwartym terenie to istna mordęga. Dziś powinniśmy mieć trasę osłoniętą lasem i zrobić połowę tego, co było do zrobienia.
Trudno człowiek uczy się na błędach i ważne, aby nauka pozostała.
Obiecuję ze w przyszłym roku będzie lepiej.
Daria, Lena, Rafał Grzegorz, Dominik bardzo dziękuję wam kochani za odwiedziny, za wspólne chwile na rowerze, za wieczorne grillowanie i nocne pogaduchy. Trzymacie się ciepło i bezpiecznie i do zobaczenia na następnej wycieczce.

Trasa: Głowno – Zgoda – Bielawy – Walewice – Sobota – Urzecze – Mystkowice – Bocheń – Ostrów – Otolice – Łowicz – Zabostów Mały – Zabostów Duży – Kampania – Bednary – Nieborów – Chyleniec – Bełchów – Seligów – Łyszkowice – Wola Lubiankowska – Lubianków – Głowno.